Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 29 juli 2010

Igelkottens elegans

Läs den!

I en exklusiv bostadsrättsförening i centrala Paris bor ett antal odrägliga snobbar som vi lär känna genom huvudpersonen, portvakten Renées kritiska ögon. Renée är runt 50, hon har ett ofördelaktigt yttre och ett surt och trist sätt. MEN bakom den gråa och flottiga fasaden gömmer sig en kultiverad gourmand som älskar klassisk musik, konst och god mat. En riktig livsnjutare (eller kulturnjutare i alla fall).Varför är det så viktigt för Renée att alla ser henne som obildad portvakt med dålig smak? Läs så får ni se!

Bokens andra huvudperson är 12 åriga Paloma som tänker bränna ned familjens lägenhet och ta livet av sig den dag hon fyller 13. Paloma ser ned på de flesta i sin omgivning, i synnerhet på sin familj. Ett intressant personporträtt.

Själv plöjde jag denna annorlunda och tänkvärda bok på två kvällar/nätter (mamma var här och tog morgonpasset med Frida, min 5 månaders dotter).

Denna tänkvärda bok av Muriel Barbery blev en riktig storsäljare i Frankrike, författarens hemland. Den kommer nog inte att nå samma framgång i Sverige och det kan jag på sätt och vis förstå. Ibland blir huvudpersonernas utläggningar om konsten, människan och livet lite för långrandiga och pretentiösa. Det blir så tydligt att författaren själv vill få fram sina funderingar och det störde i alla fall min läsning lite. Vissa delar blev jag också väldigt besviken på. Vad hände med författarens fantasi och inspiration här? Varför går det plötsligt så fort? MEN det är absolut inte tråkigt utan kul, lättläst och tänkvärt som sagt.

Ett tips till alla bokälskare där ute!

Tack för alla boktips. Jättekul att läsa alla inlägg.

/ Cecilia

2 kommentarer:

  1. Välkommen! Det var på tiden ;)Skämt å sido, jag vet precis hur det är med bebisar/små barn. Måste skryta lite med att jag läst denna bok på originalspråk. Lite kämpigt med alla filosofiska diskussioner men jag håller med dig, en riktigt bra bok. Misstänker dock att en hel del detaljer gått mig spårlöst förbi...

    SvaraRadera
  2. jag har den på lut i min bokhög...får se om det blir den..fick den på min 30 årsdag i början av jan men har inte tagit mig tid....
    har fått den av en äkta bokmal...så jag förväntar mig mkt bra saker av boken!

    SvaraRadera