Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

måndag 5 juli 2010

Tjejsnack av Julianna Baggott

I förbifarten grabbade jag tag i en bok på biblioteket. Den signalerade lättläst chick lit, men den kom att förvåna mig. Boken heter Tjejsnack och den är skriven av Julianne Baggott.

Jag har svårt att förstå hur författaren och förlaget tänkt. Boken har en ung kvinna på omslaget, klädd i linne och med nedhasat bh-band. Titeln Tjejsnack ger signaler om lättviktig text utan substans. Varför vill man ge sådana signaler till en bok som på sitt sätt är ganska komplex? Berättelsen kretsar runt en dotter och hennes mamma. Det är dottern som berättar historien, dels utifrån en sommar när hon är 15 år och pappan tillfälligt lämnar henne och mamman för en annan kvinna. Den andra berättelsen är i nutid när kvinnan är i 30-årsåldern. Centrum i historien är relationen mellan mor och dotter och deras sammanflätande liv. Den är skriven i ett rasande tempo och jag blir ganska fascinerad av historien. Det jag kan invända är att jag inte kommer riktigt nära personerna. Jag vet inte hur verkliga de känns. Men i det stora hela är det en bok som ger mer än vad omslaget avslöjar. Vad sägs bara om följande citat från bokens sista sida: " Jag säger: Det är konstigt hur ens liv plötsligt kan bli ens eget." Jag gillar den tanken. Man måste ta makten över sitt eget liv.

2 kommentarer: