Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 22 juli 2010

Picture Perfect av Jodi Picoult

Äntligen klar med en bok! Har varit faster på heltid i Laholm en vecka, och efter en kort mellanlandning hemma för att titta till "huset" ska jag söderut igen för att bl a gå på födelsedagskalas och leka med syskonbarnen (nu kommer det tre stycken, så jag misstänker att det inte blir så mycket tid för läsning ett tag framöver).

Vi läste ju Picoult i bokcirkeln med lite blandade omdömen. Nu har jag läst Picture Perfect, som handlar om Cassie, antropolog, som blir blixtförälskad i Alex, Hollywoodskådis, när hon kallas in som expert i en av hans filminspelningar. Efter en kort tids bekantskap gifter de sig och till en början är allt bra. Men snart kommer Alex sanna sida fram. Cassie blir svårt misshandlad av honom, men stannar kvar eftersom han hela tiden lovar att det inte ska hända igen. En gång är hon gravid och får missfall p g a misshandeln, och när hon upptäcker att hon är gravid igen bestämmer hon sig för att flytta. Hon får hjälp av vännen Will som tar med henne till ett indianreservat där hans släktingar bor, där hon stannar tills barnet är fött.

Hon har haft kontakt med Alex vid några tillfällen och han lovar igen att allt ska bli bra och att han ska gå i terapi. Cassie bestämmer sig för att tro på honom och låter honom komma och hämta henne och sonen.

Boken var sådär. Jag har annars gillat de böcker jag tidigare läst av Picoult. Det är ett viktigt ämne som avhandlas och den är säkert intressant att diskutera (längst bak fanns några "Book club discussion questions"), men handlingen kändes förutsägbar och skildringen av Alex var ganska klichéartad. Cassies reaktion och handlande kändes dock mer äkta. Jag tycker boken slutade bra trots allt. Läste den på engelska och fick lite språkträning på köpet.

2 kommentarer:

  1. Jag har tyckt väldigt mycket om Picoults böcker; synd att denna inte motsvarade förväntningarna. Men hon producerar ju en del, så allt kanske inte kan bli bra. För er som inte är med i bokcirkeln rekommenderar jag starkt "My Sister´s Keeper" ("Allt för min syster"), en otroligt stark roman av Picoult. Jag tyckte också att "19 minuter" var jättebra.

    Ha det så bra med syskonbarnen Marie! Hoppas ni får fint väder. Jag är precis hemkommen från Gotland med två signerade ex av Anna Jansson i bagaget, en barnboksdeckare för 5 - 12-åringar och den senaste vuxendeckaren.....

    SvaraRadera
  2. Jag har också gillat de andra två jag läst av henne, särskilt 19 minuter. Har hört flera som älskat Allt för min syster, så jag ska läsa den vid tillfälle!

    SvaraRadera