Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

måndag 5 juli 2010

Arseniktornet av Anne B. Ragde

Författaren till Berlinerpopplarna-trilogin är tillbaka med en ny bok. Eftersom jag tyckte om det hon skrivit innan var jag nyfiken på den här. Det är inte riktigt samma stil som Berlinerpopplarna, men berättarglädjen är densamma, och även här är det sorgliga människoöden som skildras.

Therese blir en dag uppringd av sin mor Ruby som berättar: "Mamma är död. (---) Är det inte fantastiskt?" Eftersom Therese älskade sin mormor håller hon inte med om det fantastiska, och jag blir genast nyfiken på vad det är som gör att Ruby hatat sin mor. I boken får man följa Rubys uppväxt, men även hennes mor Malie då hon var ung. Ett avsnitt ägnas åt Rubys far Mogens, som gifte sig med Malie fast hon väntade barn med en annan. Historien spänner från tidigt 1900-tal till idag och utspelar sig i Danmark. Boken skildrar hårda år under krig och fattigdom, utnyttjande och sexuella övergrepp och barn som inte får kärlek - men tack vare fascinerande porträtt av människorna så sugs man in i eländet och vill läsa vidare. Det finns också en känsla av beslutsamhet och överlevnadsinstinkt, trots lidandet, som gör att man ändå kan känna hoppfullhet.

3 kommentarer:

  1. Jag har också läst Arseniktornet. Jag tyckte väldigt mycket om upptakten av boken, men jag tyckte den tappade efter hand. Så kan jag också känna för serien Berlinerpopplarna. Den första blev jag väldigt positivt överraskad när jag läste. Sedan tyckte jag del 2 och 3 blev sämre och sämre.

    SvaraRadera
  2. Tyckte detta lät rätt intressant. Jag har bara läst Berlinerpopplarna, som jag gillade mycket, men på dig Lotta, så verkar det ju räcka :-)

    SvaraRadera
  3. Gillade de förra böckerna mycket även om jag håller med Lotta om att de blev sämre i 2 och 3... Fast man ville ju gärna veta hur det skulle gå för dem. Fast det är mycket elände, felval och vånda tycker jag i Anne B Ragdes böcker. Men den här boken lät ju lite mer hoppfull. =D

    SvaraRadera