Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

fredag 2 juli 2010

Nattvakten - Sarah Waters

Ni som är med i bokcirkeln har ju läst Kyssa sammet av Sarah Waters. Den boken var enligt mig ingen höjdare. Lite väl mycket lesbisk erotik för min smak även om skildringen av det viktorianska London på sina ställen var intressant.

I Nattvakten är miljön London under andra världskriget och åren närmast efter. Den handlar om några människor vars livsöden vävs samman under Blitzen. Liksom i Kyssa sammet och sina andra böcker tror jag) så utgår Sarah Waters från ett lesbiskt perspektiv men det känns inte lika överväldigande i den här boken, utan mer självklart. Det skrivs inte på näsan på en, trots att det genomsyrar hela romanen.

Boken är indelad i tre delar, 1947 - 1943 - 1941, och händelseförloppet rullas upp bakifrån. Detta tycker jag gör att det tar väldigt lång tid att komma in i boken. Läsaren väntar på att historien ska dra igång på riktigt. Första delen är bara en lång transportsträcka men man får små antydningar som gör att man trots allt strävar vidare. I del 2 kommer belöningen. Här får man på ett mycket gripande sätt följa stackars Viv när hon genomgår en illegal abort, kärlekshistorien mellan Helen och Julia, ambulansföraren Kays upplevelser av krigets fasor samt Vivs bror Duncan som sitter i fängelse. Denna del är verkligen gripande och intressant och den del som gör boken läsvärd. I den avslutande delen knyts de sista trådarna ihop.

Boken var favorittippad till Bookerpriset 2006 och jag kan förstå att den blev en sådan succé med tanke på hur Waters lyckas fånga stämningen under det fruktansvärda blitzkriget, och den speciella tid som andra världskriget ändå var. Personligen så var den stora behållningen skildringen av personerna, i synnerhet Viv och Helen.


1 kommentar:

  1. Jag har också läst S Waters. Både Kyssa sammet och Ficktjuven. Jag började också på Nattvakten, men den var för trög i början. Nu får jag lust att göra ett nytt försök. Jag tyckte om Kyssa sammet och tyckte mest att det var fascinerande att läsa om lite lesbiskt sex för ovanlighetens skull. Ficktjuven var mer lättviktig, men ganska rolig att läsa.

    SvaraRadera