Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 1 juli 2010

bokprat

Jag var inne på bloggen bokhora och fick där tips om den nya sidan bokprat. Det är en ny sida som verkar har en mycket intressant ambition med sitt bokpratande. Den fick mig dock att tänka vidare på mitt jobb. Är det någon av er som har testat att ha en bokblogg med eleverna? Utgångspunkten är att alla läser samma bok. Tanken (hämtad från nämnda sida) är att man för en diskussion efter det att man har läst ett visst antal sidor. Skulle det fungera tror ni? Skulle det utveckla den klassiska bokrecensionen?

5 kommentarer:

  1. Japp, jag testade nu i vår (SV B) och det fungerade mycket bra! Vi läste två olika böcker eftersom jag inte hittade någon lämplig i 32ex. Böckerna var Musselstranden av Marie Hermansson och Snygg av Joyce Carol Oates. Kommer att absolut att göra om detta.

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna höra mer, Johanna! Det får vi ta muntligen till hösten! Jag vet att Catharina inte har något emot att köpa in några klassuppsättningar i pocket.

    SvaraRadera
  3. Det gör jag gärna! VAr så kul att jobba på detta sätt och jag tycker verkligen att många av eleverna fick ut mer av sin läsning än i vanliga diskussioner.

    SvaraRadera
  4. Vi var iväg på en föreläsning om att använda bloggar i undervisningen, några sv-lärare, tidigare i våras. Jag tänker definitivt testa i höst, särskilt som du Johanna har så positiva erfarenheter. Som sagt, det får vi prata om när väl jobbet börjar igen (vilket vi inte tänker på nu, mitt i högsommaren!) ;)

    SvaraRadera
  5. Jag tror också på iden med en blogg för att få igång diskussioner om böcker. Har en son som just nu sitter klistrad vid Roslund/Hellströms Tre sekunder och den tror jag vore ett bra val som kan passa många elever. hmm ialla fall på samhällsprogrammet. Den har många olika perspektiv och annat som är intressant. plus att den är otroligt spännande. Sonen är inte bokläsartypen i vanliga fall...

    SvaraRadera