Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

tisdag 13 juli 2010

Åse av Denise Rudberg

Detta är den 3:e boken i en löst sammanhängande triologi där Jenny S är den första och Matilde den andra. Jag har läst Jenny S, men inte Matilde. Jag upplever inte att jag saknar att läst Matilde när jag läser Åse, men med tanke på att jag kan se kopplingar till Jenny S förstår jag förmodligen inte de kopplingar till Matilde som jag missar.

När jag läste Jenny S vet jag att jag hade svårt att acceptera det lyxiga liv som flera av karaktärerna lever. För mig är det lättare att acceptera ett lyxliv i en utländsk miljö - ska det vara långt från mitt eget liv kan det lika gärna vara det ordentligt... Jag vet inte om det är för att jag vet mer vad jag ska vänta mig eller om Åse är en bättre bok, men jag tycker mer om den. Den har allt vad du kan önska dig av en chicklit, lagom mycket intriger, kärlek och flärd. Jag kan irritera mig på de ibland eviga beskrivningar av vilka märken och designer som gjort kläder, skor och inredning, men för övrigt har den precis vad man kan önska, d.v.s. inga problem man grubblar på i evighet, ingen livslång behållning, men en stunds njutning och underhållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar