Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

tisdag 13 juli 2010

Oskuld och erfarenhet av Tracy Chevalier

Ännu en historisk roman av författaren till bl.a. Flicka med pärlörhänge och Damen med enhörningen (De två av henne som jag läst tidigare). Romanerna påminer om varandra i stil även om de utspelar sig i olika europeiska städer, alla är historiska och har någon typ av konstnärer i någon central roll. I samtilga finns också ungdomar i nedre tonåren med i centrala roller.

Boken utspelar sig i England i slutet på 1700-talet och behandlar rent historiskt den franska revolutionens påverkan på omvärlden.
Oskuld och erfarenet är lättläst men väcker ändå viss eftertanke, då filosoferandet runt motsatser och vad som finns mellan dem löper som en röd tråd genom hela boken. I de andra romaner jag läst av författaren (framförallt enhörningen) vet jag att jag reagerade på att jag uppfattade att de unga rollkaraktärernas sexualitet beskrevs på ett sätt som jag uppfattade som orealistiskt. Inget av detta finns med i skuld och erfarenhet, som är en klart läsvärd bok.

1 kommentar:

  1. Har också läst den här boken. Jag tyckte den var lite rörig med alla karaktärer och händelser, men när man väl kommit in i den blev den bättre och bättre. Inte hennes bästa bok, dock. Gillar det historiska perspektivet i hennes böcker och att en "verklig" person/konstnär finns med.

    SvaraRadera