Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

onsdag 14 juli 2010

Simon och ekarna av Kerstin Ekman

Jag har inte tid att läsa så mycket, men passar på att lyssna på böcker då och då, som jag lånade på DLG innan sommarlovet. Jag har precis lyssnat färdigt på "Simon och ekarna" av Marianne Fredriksson. Varför har jag inte läst denna bok tidigare? En underbar uppväxtskildring som spänner över åren från första världskriget till 1960-talet. Simon Larsson är adopterad jude, växer upp i ett arbetarklasshem men känner ofta att han inte hör hemma och kommer så småningom att både ta studenten och läsa på universitetet. Under andra världskriget, när Simon är i tioårsåldern, bildar familjerna ett otroligt vänskapsband med en judisk familj, vars som Isak får bo hos dem och blir som en bror för Simon; de blir sammansvetsade till en familj även om det inte finns blodsband. De två familjerna skojar ibland om att deras barn blivit förbytta eftersom Simon vill studera och Isak är praktiskt lagd.

Hela boken genomsyras av sagans värld, språket är bitvis otroligt poetiskt och finstämt, det är på sina ställen väldigt spännande, andra delar av boken är lågmält berättad. Jag tycker om växlingen och framförallt gillar jag sagopartierna, som finns med igenom hela boken. Jag antar att många av er redan har läst den; om inte så rekommenderas den starkt. Vilken berättelse!

3 kommentarer:

  1. Jag läste den för drygt tio år sedan, och tyckte mycket om den. Kommer ihåg att jag hade svårt att lägga ifrån mig denna... Och detta mitt i en tentaperiod på universitetet.... :))
    Nu blev jag lite sugen på att läsa om den! :))
    //Elinor

    SvaraRadera
  2. Har inte läst den men nu blev jag intresserad. Linda, har du läst Sven Delblancs böcker Samuels bok, Samuels döttrar, Kaanans land och Maria ensam. Kom bara att tänka på dem när jag läste ditt inlägg. Denna säkthistoria är otroligt gripande och fascinerande med starka kvinnoporträtt.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag har inte läst Delblanc men nu blev jag sugen....som på så mycket annat!=)

    SvaraRadera