Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

lördag 3 juli 2010

Anne Tyler

En av mina favoritförfattare heter Anne Tyler. Hon är en amerikansk författare som har skrivit i många år och jag har läst allt hon skrivit. För ett tag sedan upptäckte jag att hennes äldre böcker började rensas ut från bibliotekets hyllor och därefter letar jag alltid efter hennes böcker på loppis. Mitt mål är att samla på mig allt hon skrivit.

Anne Tylers böcker handlar ofta om människor som har svårt att hitta sin plats i tillvaron. En del av dem är lite udda, men hon beskriver dem alla med en sådan värme och förståelse. Mänskliga relationer är temat i alla böcker och de är alla välskrivna och lättlästa. Om du inte har läst henne och skulle vilja prova på så kan jag rekommendera några favoriter: Segla mot stjärnorna, Lapptäcksplaneten, Då när vi var vuxna (tror jag att den heter) och Ett amatöräktenskap. Är det någon annan av er som läst hennes böcker?

2 kommentarer:

  1. Är det inte hon som skrivit De tillfällige turisten? Den vet jag att jag läst för massor av år sedan. HAr för mig att den blev filmad också. Minns tyvärr inte alls vad jag tyckte om den men nu blev jag sugen på att läsa något av henne igen. Måste bara beta av min hög lite först.

    SvaraRadera
  2. Visst har hon skrivit Den tillfällige turisten!Den blev också film med bl a John Hurt och Geena Davies (hur stavar hon?). Jag tycker dock inte att det är hennes bästa bok, även om också den är bra.

    SvaraRadera