Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

måndag 2 augusti 2010

Lyckas som lärare av Birgitta Kimber

Lyckas som lärare. Kan man annat än lockas av den titeln? Boken är lättläst och innehåller många konkreta exempel på hur man kan få ordning på oroliga grupper och skapa struktur. I första hand riktar sig boken till lärare på grundskolan och är man nybliven lärare tror jag kan ha stor glädje av den här boken. Tycker ändå att den var intressant och även den som jobbat ett antal år kan bli inspirerad och hitta ett och annat användbart. Själv tyckte jag att det fanns riktigt bra exempel på hur man kan jobba med åtgärdsprogram och planer för att visa vägen för elever som t.ex. vill höja sitt betyg från G till VG. En annan grej som jag tyckte var bra var de olika exemplen på hur man kan ställa frågor för att styra bort eleven från invanda (ofta negativa) tankemönster. Kimber menar att ingen framgångsrik undervisning kan bedrivas om man inte har en trygg grupp med bra arbetsklimat. Detta håller jag (och alla antar jag) med om. Den här boken ger alla, men framför allt nya, lärare konkreta metoder för hur man kan jobba mot detta.

3 kommentarer:

  1. Verkar intressant. Och lite ny inspiration är ju aldrig fel!

    SvaraRadera
  2. Låter bra! Ibland är det verkligen bra att läsa konkreta tips..

    SvaraRadera
  3. Säkert nåt för mig som ska börja jobba nu efter ett år hemma i sandlådan. Känner mig ruggigt ringrostig...

    SvaraRadera