Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

lördag 24 juli 2010

"Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann"

Jag har precis läst "Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson, och jag rekommenderar den starkt!! Det är en härlig bok som man blir glad av! Jag kom på mig själv med att allt som oftast dra på smilbanden - ja några gånger skrattar jag till och med högt!

Det är svårt att beskriva boken, men huvudpersonen Allan är som en svensk "Forrest Gump" (fast smartare). Boken börjar med att Allan rymmer från ålderdomshemmet på sin hundraårsdag. Så får vi följa hans rymning som blir till ett äventyr, varvat med berättelser från Allans hejdlösa, osannolika liv. Ett liv fyllt av fascinerande möten och tillfälligheter som påverkar historien.

Det som förvånar mig, är hur författaren får läsaren att hela tiden helhjärtat stå på hundraåringens sida, trots att han otaliga gånger begår brott mot lagen. Istället för att enbart ogilla Allans handlande, känns det nästan som om man har överseende med det, för att han är den han är, med sin enkla, raka, vänliga personlighet.

En bok jag rekommenderar varmt! Härlig!

1 kommentar:

  1. Jag såg någon stans att han tydligen rör sig i våra trakter också, typ Axevalla och Falköping. Sådant lockar ju alltid :)

    SvaraRadera