Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

onsdag 14 juli 2010

Händelser vid Green Oaks galleria av Catherine O´Flynn

Ibland fastnar man för baksidestexter. Denna bok föll jag för när jag läste på baksidan att den skulle handla om en 10-årig flicka som leker detektiv och sedan försvinner. Boken heter Händelser vid Green Oaks galleria och är skriven av en debutant, Catherine O´Flynn.

Den första delen i boken handlar om Kate, 10 år. Hon är en intelligent, ensam flicka utan egentlig familj som ger sig själv spaningsuppdrag. När jag i inledning sa att hon "leker" detektiv så stämmer det inte riktigt, för uppdragen är på blodigt allvar för henne. Framför allt bevakar hon en galleria i närheten där hon bor, Greek Oaks galleria. En dag försvinner Kate spårlöst och hon återfinns inte. Efter det gör boken ett hopp i tiden och utspelar sig tjugo år senare, i nutid. Huvudpersonerna är nu en man och en kvinna som arbetar på köpcentret. De är båda två mycket missnöjda med sina liv och sitt arbete. Av en tillfällighet förenas de i sökandet efter den försvunna Kate.

Det här är ingen deckare i vanlig mening. Den handlar mer om hur vi lever våra liv. Framför allt den första delen med Kate är väldigt humoristiskt skriven. Jag skrattade högt när jag läste hennes skarpa iakttagelser av vuxna människors sätt att vara och leva. Den andra delen är mörkare, men läsvärd. Händelser vid Green Oaks galleria är en ovanlig bok som jag hoppas att fler kommer att hitta fram till.

1 kommentar:

  1. Den här boken lånade jag faktiskt någon gång i vintras men jag började bara i den. Vet inte varför jag inte kom vidare för jag tyckte inte att den var dålig. Tror bara att det var stress och vintertrötthet som gjorde att jag släppte den. Kanske ska ge den en ny chans...

    SvaraRadera