Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

onsdag 7 juli 2010

Har någon läst.....?

Hej!

Efter en "spark i baken" är nu även jag bokbloggare...hinner dock inte läsa så mycket men jag återkommer med lästips framöver....

Nu undrar jag om det är någon som har läst Kerstin Ekmans böcker som hon kallar "Kvinnorna och staden"? De består av böckerna "Häxringarna", "Springkällan", "Änglahuset" och "En stad av ljus"? De kommer i nyutgåva nu och jag blev väldigt sugen på att köpa dem, men undrar om någon läst dem och vet om de är så bra som de verkar? Det ska handla om hur en stad växer fram intill den nyanlagda järnvägen i slutet av 1800-talet, butiker öppnas, folk flyttar dit från landet och byter arbete, ort, liv, klass.... Framförallt är det kvinnorna som skildras med barnafödande, barnuppfostran och slit. Det låter väldigt lovande, men jag har inte tyckt om allt av Ekman, så är det någon som kan hjälpa mig och rekommendera dem/avråda.....

Är det någon som läst kritikerrosade och flerfaldigt belönade "Utrensning" av Sofioksanen? "En litterär sensation och en läsupplevelse utöver det vanliga"..... Handlar tydligen om en sliten flicka som hittas avsvimmad.....

2 kommentarer:

  1. Jag har läst Häxringarna för många år sedan och kommer ihåg att jag tyckte den var jättebra! HAde för avsikt att läsa de andra delarna också men sedan blev det aldrig av. I stilen påminner de väl lite om Vargskinnet-trilogin som jag också tyckte mycket om. Minns att Häxringarna handlade om en flicka som kom som piga till något värdshus eller vad det var. PRecis som du skriver så skildrades kvinnohistoria. Låter väldigt intresasnt med nyutgåvan. Var det pocket eller?

    Urensning har jag inte läst men jag har hört/läst att den ska vara väldigt hemsk...

    SvaraRadera
  2. Nyutgåvan är kartonnage, så lite bättre än pocket!=) 98 kr styck på Bokus.....

    SvaraRadera