Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

lördag 24 juli 2010

Precious av Sapphire

16-åriga Precious blir sexuellt utnyttjad av sin pappa och får sitt första barn med honom när hon är 12, sitt andra när hon är sexton, och blir då utkastad ur skolan. Övergreppen sker mitt framför ögonen på Precious mamma, som inte blundar för dem utan tvärtom anklagar sin dotter för att stjäla hennes man! Precious vill inte sluta skolan, även om hon inte kan läsa och skriva och därmed inte tillgodogör sig undervisningen alls, utan hon vill verkligen gå i skolan, och hon tycker inte att det är hennes fel att hon blivit gravid (och det stämmer ju, eftersom hon blivit brutalt våldtagen av sin far sedan hon var tre år). Hon blir hänvisad till något slags specialskola för tjejer som blivit sexuellt utnyttjade och hamnar för första gången bland likar och där gör hon enorma framsteg och lär sig läsa. Men hon får också nya problem då mamman kastar ut henne ur sitt hem.

Boken är fängslande och gripande och man kan inte fatta hur ett föräldrapar kan behandla sitt barn så som Precious föräldrar gör, liksom att man inte förstår varför sociala myndigheter inte gör något, och att skolan inte verkar bry sig (förrän hon kommer till specialskolan). Precious är ändå en överlevare, en stark tjej som kan ta sig igenom all skit. Intressant är att språket följer Precious utveckling; i början är det nästan obegripligt eftersom Precious inte kan stava, men i takt med att hon lär sig läsa utvecklas hennes språk bättre och bättre och detta för man följa i boken eftersom den är skriven som att P själv berättar. En extra utmaning att läsa på engelska, men som tur var kunde man bläddra i den svenska versionen som fanns i samma bok!

Den svenska motsvarigheten heter "Bakom stängda dörrar" av Agneta och Bengt-Åke Cras och Kristina Hansen och jag tyckte att den var mycket värre. I den svenska boken, som alltså skildrar precis samma historia, skildras övergreppen mycket mer utförligt och det fanns tillfällen då jag undrade om jag skulle läsa vidare eller bara lägga boken ifrån mig då jag tyckte att det var så vidrig läsning. "Bakom stängda dörrar" slutar inte speciellt hoppfullt, och det gör egentligen inte "Precious" heller, men Precious slutar mera "mitt i".

Boken var bra men jag skulle vilja veta om och hur Precious lyckas ta sig ur sin destruktiva historia.

Tack för lånet, Marie. När kommer du tillbaka till Lidköping så jag kan återlämna den över en fika?=)

3 kommentarer:

  1. Vill också läsa Precious och nu blev jag ännu mer sugen. Filmen fick ju också bra recensioner...Bakom stängda dörrar har jag också läst och den var ju verkligen avskyvärd! Förstår inte ens varför jag läste den nu i efterhand. Inbillar mig att Precious är mer ett litterärt verk än Bakom stängda dörrar som ju är någon sorts självbiografi skriven av spökskrivare om jag fattat saken rätt.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen en gripande bok!

    Linda: Det har blivit mycket Laholm sista tiden, jag vet inte riktigt när jag är hemma i Lidköping igen, men antagligen vecka 31. Vi hörs av - jag har ju Arseniktornet att återlämna till dig!

    SvaraRadera
  3. Johanna, det stämmer att Precious är bättre skriven, och också med ett annorlunda grepp om språket eftersom man får följa Precious egen språkutveckling.

    Marie, på fred v 31 åker vi till Veinge! Kanske kan vi träffas på halva vägen eller också ses där nere!=)

    SvaraRadera