Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 1 juli 2010

"Den hemliga historien" av Donna Tartt

Det senaste året har jag ägnat mig mycket åt omläsning av böcker. Det finns något vilsamt i det. Man vet ungefär vad som ska hända och kan istället koncentrera sig på andra saker. Det kan också väcka minnen till liv. Speciellt om det är en bok som betytt mycket eller om det var en bok som man läste under en speciell period i livet.

Den senaste tiden har jag (med lite uppehåll då och då) läst om kultboken "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Det var hennes debutroman när den kom ut 1992 och den kom att få ett enormt genomslag. Först gången läste jag den på engelska, men sedan dess har min engelska försämrats (och jag har blivit latare) så min omläsning är av den svenska översättningen.

Boken utspelar sig på ett collage i New England, USA. Dit kommer Richard som vuxit upp i en liten obemärkt samhälle i Kalifornien. Han drömmer om ett annat liv och bestämmer sig därför om att söka sig till en skola långt hemifrån. Mot all förmodan lyckas han bli en del av den slutna kretsen av en liten grupp intellektuella ungdomar som läser grekiska. Gruppen går allt längre och längre i sin strävan att testa riter, droger och alkohol. Det får ödestigna konsekevenser.

Detta är en bok som när den kom inte liknande någon annan (tror jag). En slags intellektuell deckare för unga vuxna. Jag tyckte mycket om den när jag läste den i 25-årsåldern. Idag kan jag tycka att den är lite väl pratig, men ändå läsvärd. Det som också är intressant är att denna bok har kommit att påverka många författare och jag har läst åtminstone två böcker som är näst intill plagiat av historien. En av den är "Okänt offer" av Tana French. Den boken är inte så bra, men Tana French deckardebut "Till skogs" är dock lysande. (Finns nu i pocket.)

6 kommentarer:

  1. Åååh! The Secret History! Som jag älskade den boken! Precis som du skriver så liknade den ingen annan bok jag heller läst. Blev helt fascinerad av den och sträckläste den mer eller mindre, samtidigt som jag inte ville att den skulle ta slut. Jag ville också studera grekiska på deras college (minns inte vad det hette) och få uppleva det de gjorde! Sedan läste jag den en gång till några år senare och då tyckte jag fortfarande att den var bra, men inte magisk på det där speciella sättet. Hade varit intressant att läsa om den idag...Det får väl bli när man blir pensionär :-)

    SvaraRadera
  2. The Secret History/Den hemliga historien finns tyvärr inte på skolbiblioteket :( och verkar heller ej finnas att få tag på just nu. Har frågat Catarina Ekblad men hon hittade den i alla fall inte. Fast på engelska borde den ju finnas...Tror många elever skulle gilla den.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du också läst och gillat den! Den där magiska känslan som du skriver om känner jag igen. Du kan få låna mitt ex! Jag har den både på engelska och svenska. Jag tror dock att den kommit ut i nytryck alldeles nyss faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Kul att du också är med och skriver om boktips Lotta! Jag blir jättesugen på att läsa den här boken. Verkar vara en fantastisk läsupplevelse! Det där med att läsa om böcker skulle jag gärna vilja göra mer. Fler timmar på dygnet, please! :)

    SvaraRadera
  5. Vore kul att läsa "förlagan" till Till skogs som jag läste nån gång i våras på engelska. Den var riktigt spännande. Håller med dig Marie om fler timmar på dygnet... Hittade en rejäl hög med olästa böcker i bokhyllan som får ligga överst på listan.

    SvaraRadera
  6. Haha, här är ännu en som läste och fängslades av Den Hemliga Historien när den kom ut. jag har nog läst den 3 eller 4 gånger men det var rätt många år sen senast. Kanske ska jag ta och damma av den igen snart...

    SvaraRadera