Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

måndag 12 juli 2010

"någton sorts frid" av Camilla Grebe och Åsa Träff

Sommarläsningsrapport från ett semesterhett Gotland. Dagens utlästa bok heter "någon sorts frid" och är skriven av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff. Den går under kategorin psykologisk spänningsroman och jag måste säga att jag gillar den mycket! Framför allt är greppet att använda sig av en psykoterapeut och hennes sessioner som ett nav i berättelsen nytt för mig. Författarna vet vad de talar om. En av systrarna är psykolog och jag tycker det märks i det initierade sätt som terpeutens arbete beskrivs.

Berättelsen är ganska traditionell, men välskriven. Psykologen Siri, bokens huvudperson, bor i en enslig stuga utanför Stockholm. Hon får en smygande känsla av att någon finns där ute i mörkret; någon som betraktar hennes, ganska sorgliga, privatliv. En dag hittas en av Siris patienter död i vattnet utanför hennes hus och polisen finner också ett självmordsbrev som pekar ut Siris inkompetens som orsaken till självmordet. Samtidigt växer Siris känsla av att någon vill henne illa.

1 kommentar:

  1. HAr för mig att jag läst om denna bok i någon tidning. Tror den skrevs under deras föräldraledigheter eller hur det nu var. Fattar verkligen inte hur folk hinner skriva böcker när de har småbarn.

    SvaraRadera