Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

lördag 19 juni 2010

SKULD av KARIN ALVTEGEN

Jag har precis läst ut "SKULD" av Karin Alvtegen.

Detta är karin Alvtegens första bok. Avb någon anledning har jag läst hennes senare böcker före den här - och tycker väldigt bra om hennes böcker. Detta är hennes debutroman.
Jag fastnar i handlingen redan på första sidan, eller kanske redan genom att läsa texten på baksidan:
Peter Brolin sitter ensam på Nyhléns konditori. Svårt skuldsatt, handlingsförlamad och i väntan på ännu en ångestattack. Plötsligt öppnas dörren och en okänd kvinna kommer fram till hans bord. Hon tar honom för någon annan än den han är och innan han hunnit protestera har hon försvunnit igen. Efter sig lämnar hon ett paket som han mot tusen kronor i ersättning ska leverera till hennes man. Paketet och dess skrämmande innehåll drar in Peter i en mardrömslik jakt på en galen, besatt kvinna. En jakt där han till slut också tvingas konfrontera skuggorna från sitt eget förflutna.

Jag rekommenderar denna bok!
Men jag kan inte låta bli att tänka på det som karin Alvtegen själv sa i en iuntervju då hon var med i "Söndagsöppet" på TV för en tid sedan. Hon sa då att hon själv känner och är mycket medveten om att hennes språk och sätt att uttrycka sig har utvecklats. Att hon nästan skämdes lite över språkbruket i första boken. Å det får jag hålla med om - att hon använder orden "bättre" i senare böcker.
MEN detta gör inte boken mindre intressant - utan det är en spännande, "isande thriller" (som det stog i en recension) som är svår att lägga ifrån sig.

Som vanligt har jag inte lyckats lista ut upplösningen på intrigen, förrän den serveras mig... :-)

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också Karin Alvtegen och hon är fantastisk duktig på att överraska med slutet och ändå få alla trådar att löpa ihop på ett logiskt sätt. Klassisk aha när bitarna ramlar ner på sina rätta platser.

    SvaraRadera
  2. Jag har än så länge bara läst en bok av Karin Alvtegen och det är Skuld. Minns att jag också lade märke till att språket inte var särskilt bearbetat. Slutet blev ett aha för mig med!

    SvaraRadera
  3. Marie: en av de bästa är nog "Skam", en av hennes senare böcker.
    //Elinor

    SvaraRadera