Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 17 juni 2010

När du gör som jag vill

Läste ut När du gör som jag vill - en bok om påverkan av Henrik Fexeus i morse. Tyckte att den började bra med det där exemplet som jag redan skrivit om i ett annat inlägg men på det stora hela var den var väl sådär. Får erkänna att jag skummade rätt mycket. Tyckte att han var väldigt omständlig och överpedagogisk i sina genomgångar av olika sätt att påverka sina medmänniskor.

Mycket var gammal skåpmat, i alla fall för mig. Det var t.ex. det där gamla exemplet när folk skulle ge andra elchocker när de svarade fel på en fråga, och det är ju skrämmande att så många skulle haft ihjäl testpersonerna om det varit på riktigt, men man har hört/läst om det 1000 gånger. Sedan var det genomgångar om allehanda reklamknep och försäljartrix. Också det till största delen sådant som man redan kände till.

Ett och annat var trots allt intressant och tänkvärt, men såg man Fexeus program Hjärnstorm så har man fått ungefär samma lärdomar fast på ett mer komprimerat och underhållande sätt.

Hann sedan med att läsa ca 10 sidor i Kerstin Ekmans Mordets praktik och blev genast fängslad. Måste hinna läsa mera i den ikväll.

2 kommentarer:

  1. Kanske något att läsa, trots att det fanns en del som du hört förut. Har hört att han har skrivit fler böcker än denna. Har du läst någon av dem?

    SvaraRadera
  2. Nix, har bara läst denna. Plockade med mig den från Netto :) Han har väl skrivit ett par böcker till tror jag. Bla Konsten att läsa tankar. Skulle kunna tänka mig att läsa den men inte än på ett tag.

    SvaraRadera