Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

söndag 13 juni 2010

När jag gör som jag vill

Måste berätta om en grej jag testade idag. Har börjat läsa När du gör som jag vill - en bok om påverkan av Henrik Fexeus. Precis i början av boken uppmanar han läsaren att testa en sak. I fem minuter ska man tänka på hur det skulle vara att vara professor och allt som är positivt med det: man är smart, kanske känd, skriver böcker, träffar intressanta människor etc. Direkt efteråt ska man svara på ett antal TP-frågor. Därefter tar man en paus och gör om övningen med den skillnaden att nu ska man tänka sig att man är en fotbollshuligan innan man besvarar frågorna. Tydligen är det så att man får fler rätt efter att ha tänkt positiva tankar innan. Helt sjukt men väldigt intressant.

Det finns tydligen omfattande studier som visar att detta funkar så jag beslöt mig för att testa detta "i verkligheten" nu ikväll. Jag får ju då och då för mig att jag ska börja träna, och nu ska jag försöka komma igång att löpträna lite. Har hittills sprungit två gånger. Ena gången upp till Netto och tillbaka och andra gången lite längre. Typ en kilometer alltså.

Ikväll förberedde jag mig således genom att tänka att jag var en elitlöpare: vältränad, uthållig, benen rör sig automatiskt, jag känner mig lätt när jag springer blablabla i fem minuter. Sedan gav jag mig iväg, och tro det eller ej, men jag sprang ungefär 3,5 kilometer i någorlunda takt och det var inte ens jättejobbigt!

5 kommentarer:

  1. ska testa det på mina planerade morgon stavgångspromenader...

    Du Johannna, kan fler ansluta sig och skriva om böcker man läst på din blogg? Hur i såfall gör man inlägg.. eller kan man länka till din blogg?

    må så gott
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Bloggen är tänkt som en grej för medlemmarna i vår bokcirkel i första hand. Eftersom vi inte träffas på somrarna så skulle detta vara ett sätt att hålla koll på vad vi läser ändå. Vill man vara med och skriva så kan jag skicka en inbjudan. SJälvklart går det brq att länka till denna blogg. Lycka till med stavgången.

    SvaraRadera
  3. Det ska jag verkligen prova!! :) Tänk om man kommer vara en skicklig elitlöpare efter sommarens slut pga detta! :) hihi

    SvaraRadera
  4. Men det låter ju jättebra Johanna! Jag ska genast börja förbereda mig på det så jag är beredd när mina löparkompisar kommer om en liten stund. Hmm kanske kan använda det i min träningsblogg (!!!) under NLT´s hälsosatsning "Piggare höst" som jag av en outgrundlig anledning lyckats bli delaktig i . Den ska dra igång efter midsommar nån gång...

    SvaraRadera
  5. Oj, den bloggen ska bli spännande att få läsa! :) Säg till när den kör igång.

    SvaraRadera