Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 17 juni 2010

Flickan från ovan

Första utlästa sommarboken för min del blev Flickan från ovan av Alice Sebold (2002). Skulle någon missat läsa den så rekommenderas den! Boken handlar om Susie som 14 år gammal våldtas och mördas på vägen hem från skolan, och sedan följer familj och vänner från sin plats i himlen. Familjen handskas med sorgen på olika sätt och har svårt att stötta varandra. Susie följer också sin mördares förehavanden och jakten på honom.

Det är en grym och tragisk historia men den berättas med värme och kärlek, och jag gillar hur författaren sluter cirkeln till sist. Förutom en händelse som jag tycker förstörde lite, är det en välskriven, gripande och väldigt bra bok som är svår att lägga ifrån sig.

Sebold har även skrivit Månvarv (2008) som jag också kan tänka mig att läsa.

6 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt bra bok! :) Undra hur filmen är?

    SvaraRadera
  2. Boken är riktigt bra. Är ett tag sedan jag läste den, men minns att jag gillade den jättemycket. Vill också se filmen men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade också boken jättemycket. Det var ett tag sedan jag läste den men vad jag minns som bra var det skildringen av sorgen hos föräldrarna och att den beskrev verkligheten och människorna var karaktärer med goda och dåliga sidor. Jag har sett filmen och där är det framförallt porträttet av den otäcke mördaren som är bra. Annars blir handlingen lite platt. Mycket specialeffekter men det är Peter Jackson som gjort den... :)

    SvaraRadera
  4. Jag har också läst den. Tyckte den var bra och instämmer med Annette att den skildrade sorgen hos föräldrarna på ett gripande sätt. Fast det var ett tag sen jag läste den, så jag vet ju inte vad jag skulle tycka idag, när jag själv är mor....Om sorgeskildringen alltså.

    SvaraRadera
  5. Läste ju också boken nu i sommar. Och ja, visst är den bra. Den händelse du nämner Marie är väl samma som vi pratade om (?) (Vet inte hur mycket man ska avslöja här) Om det är det så handlar det i alla fall om att författaren tar det "övernaturliga" i boken ett steg för långt enligt mig. Jag köper att Susie sitter i himlen och tittar på sin familj, men i det här särskilda avsnittet tar hon det ett steg längre och plötsligt fller boken för mig. Jo, jag tyckte ju om den, men denna särskilda episod förstör ganska mycket för mig, det drar ner helheten tyvärr... Måste bara säga att jag tycker att det är något väldigt mysigt över hela grejen med att det utspelar sig på 70-talet...

    SvaraRadera
  6. Man vill ju inte avslöja alltför mycket ifall någon tänker läsa boken man skriver om, men jo, det är "den händelsen" jag menar...

    SvaraRadera