Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

torsdag 12 augusti 2010

Världens lyckligaste folk- Lena Sundström

Dannebrogen

Som den Danmarksälskande kvinna jag är så blev denna pocket ett väldigt naturligt inslag i min röd/vita vardag ;)...och jag fick en del fördomar bekräftade.

Smaken är ju som baken...och eftersom politiken och invandrarpolitik är intressant enligt mig så finns det många bra ingångar som Lena tar fram.
Landet över sundet, Tuborg, Tivoli och Muhammedkarikatyrer..You name it. Boken inramar ett Danmark som vi kan ana har växt fram. Missnöje och åtstramad politik.
Pia Kjærsgaard är politiksledare för det danska främlingsfientlighetens drivande parti Dansk Folkeparti och hon synas i sömmarna. Lena får inte till en intervju med ledaren men nystar på och river i både partiets historia och Pias bakgrund.

Saxat ur en recension i SVD. http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/allt-om-danmark-du-inte-fick-veta-pa-tivoli_3512073.svd

"Glistrups efterträdare blev Pia Kjærsgaard. Hon visade sig till skillnad från Glistrup äga ett taktiskt snille och en retorisk slagkraft som kunde mäta sig med hans. Hon bildade ett nytt parti, tog avstånd från Glistrups uttalande att muslimer förökar sig som råttor och menade att kaniner var en mer träffande liknelse. Kjærsgaard har heller inte Glistrups svaghet att försöka vara rolig i tid och otid. Hon bygger sin politik på rättframhet och det har fört henne till positionen som Danmarks mäktigaste politiker utan att vara statsminister."

Jag vill inte avslöja för mycket eftersom att jag misstänker att flera av er är sugna på boken. Jag rekommenderar den starkt! Den är ju skriven ur en "Kalla fakta/Uppdrag granskning vinkel" och det behöver man ju vara medveten om, eller så blir man det efter bara några sidor.
Följ alltså med Lena på hennes resa ifrån lägenheten i Nørrebro för det är värt besväret.

2 kommentarer:

  1. Ja, du vet ju att jag har den liggande här hemma :) Fast nu är väl frågan om det blir något läst förrän på jullovet :(

    SvaraRadera
  2. Hehe...Ingen fara. Känn ingen press. Boksamtal du och jag i Clara café 10/10 kl 15:00. ;)))
    Jag har din Mordbyn utläst i bokhyllan..Den ska du få!

    kram

    SvaraRadera