Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

fredag 19 november 2010

The Hunger Games/Hungerspelen - Suzanne Collins

Jag är väldigt svag för dystopier och det var en av anledningarna till att jag ville läsa The Hunger Games. De andra var att jag läst om den på en blogg och att en av mina elever nyss läst den. Boken utspelar sig några år in i framtiden när USA har kollapsat och ersatts av 12 distrikt som tillsammans kallas Panem. Landet styrs diktatoriskt från The Capitol och varje år arrangeras The Hunger Games - Hungerspelen - för att hålla medborgarna i schack.

Varje distrikt måste sända en pojke och en flicka mellan 12 och 17 år till Hungerspelen och detta år blir Katniss och Peetas namn dragna i detta dödliga lotteri. Endast vinnaren överlever nämligen spelen. Spelen omgärdas av firande och festligheter, och deltagarna coachas och stylas och tränas innan spelen tar sin början. När de väl släpps in på "arenan", ett stort landområde med sjöar, skogar och berg, börjar en kamp på liv och död - i direktsändning. Deltagarna ska helt enkelt döda varandra tills endast en person står som vinnare.

Boken är verkligen inget litterärt mästerverk men den är mycket spännande och ställer onekligen viktiga frågor om var gränserna för reality-trenden går, samt om egoism kontra medmänsklighet och solidaritet. Tror att den här boken skulle tilltala många elever och jag tror att den skulle funka jättebra som helklassläsning i Engelska A.

Hungerspelen är den första delen i en trilogi och den ska också filmas under 2011. Tror att det kan bli en riktigt spännande, våldsam och visuellt snygg film faktiskt.

1 kommentar:

  1. Oj jag faller inte för denna genre..
    Kanske fastnar jag någon gång i framtiden? ;)
    Vad du läser!!!!

    SvaraRadera