Böcker etc. har kommit till för att hålla några bokcirkelvänner informerade om varandras sommarläsning. De flesta av oss är svensklärare på gymnasiet och högstadiet men det finns även andra yrken representerade.

söndag 7 november 2010

Fashionista - Martina Bonnier

Modeintresserad som jag är så köper jag då och då böcker i ämnet. Fashionista av Damernas Världs modechef Martina Bonnier fanns för halva reapriset på Åhlens för ett tag sedan så den fick följa med hem.

Vet ej vad en modechef på en tidning tjänar men av boken att döma så måste det vara många, många gånger mer än en gymnasielärare i Lidköping. Eller så tjänar hennes man massor - efternamnet är Bonnier som sagt - eller så kanske hon har ärvda pengar. Vad vet jag. Hur som helst så känns boken helt utan verklighetsförankring. Jag tror inte människor som handlar på HM finns i Martina Bonniers värld. Följande citat få tala för sig själva:

"Antingen är du juvelkvinna eller ej" (s.72)

"Begär certifikat på en diamant över en halv carat" (s.77)

"Jag är en väsksamlare. Jag samlar endast kända märken och helst ikonmodeller från det märket." (s.137)

"Analytiker påstår att vi går in i en era då ett normalpris för en lyxhandväska kommer att ligga runt 100 000 kr." (s.137)

"I den lilla staden Bridgehampton ute på Long Island, USA, har jag hittat min drömbutik för underkläder" (s.177)

"Innan du provat en spetsklänning från La Perla vet du inte vad feminin spetsförförelse vill säga" (s.183)

"I en riktigt elegant underklädesgarderob ligger seten buntade i tygklädda korgar. För dig med riktigt mycket tid över ligger seten med handbroderade lavendelkuddar och sidenrosetter omkring sig!" (s.181)

Ska man skratta eller gråta?

2 kommentarer:

  1. Svar på sista frågan: jag gapskrattar! Jag och Martina Bonnier bor nog inte på samma planet.

    SvaraRadera
  2. Martina Bonnier. Ja vad ska man säga? Jag letar på H&M men drömmer mig bort efter George Jensen smycken, Acne tröjor, Filippa K mössor...
    Mode är härligt, men just nu bara en dröm för mig.

    SvaraRadera